Stuff z Gravity 3 ----------------- Witam po raz kolejny w "Oku proroka". Dzisiaj przyjrzymy się bliżej produkcjom pokazanym na tegorocznym GRavity w Turawie. Jak zwykle też na początek najmniejsze objętościowo produkcje, czyli interka czterokilobajtowe. 1. "4kb" by Whelpz (2) 96 pkt. 2. "They" by ITB/Ind. (3) 77 pkt. 3. "Quiet" by Darkage (4) 55 pkt. 4. "Diao" by Mawi (1) 47 pkt. 5. "Eniac" by Floppy (5) 35 pkt. Pierwsze miejsce dla Whelpz, co można uznać za niespodziankę. Grupa, która do tej pory można powiedzieć "kryła tyły" nagle zrobiła miłą niespodziankę. Samo intro niczym nie szokuje i pojawiły się nawet uwagi, iż znalazło się na tej pozycji z dużą pomocą krewnych i znjomych rodziny. W każdym bądź razie można je bez wstydu pokazać znajomemu z trzepaka. Drugie miejsce to moim zdaniem odkrycie sezonu, czyli interko zrobione przez Itb. Ten człowiek pomimo młodego wieku już wiele potrafi i robi chyba największe postępy na polskiej scenie. W samym interku mamy scenkę z kolorami a`la stary Mushashi w której kosmici porywają samochód stojący pomiędzy domkami. W tle widać rysującego się fraktala - ogólnie bardzo ciekawy pomysł i moim zdaniem to intro powinno wygrać. Trzecie miejsce dla Darkage, które nie pokazało nic ciekawego, a miesce to prawdopodobne zawdzięcza swemu pochodzeniu - intro z zachodu - to jeszcze robi na ludziach wrażenie. Przedostatnia lokata dla Starlighta za najdłuższe intro w Polsce - fajne efekty tuneli podane na kilkanaście sposobów, jednak poszczególne party trwają zbyt długo i może to właśnie wpłynęło na tak niską pozycję intra. Obiektywnie patrząc jest na pewno lepsze niż produkcja Włochów. Ostatnie miejsce dla Floppy. To chyba najniższa lokata dla produkcji tej grupy od dłuuugiego już czasu. Winę za to ponosi pośpiech, w jakim to było kończone. Maq obiecał, że finalną wersję z dodatkami pokaże na kolejnym party. Prawidłowy wygląd intra mógł zobaczyć każdy w "hotelu Mawi" obok sleeping roomu, gdzie powstał duży odesetek produkcji oddawanych później do compo... Przejdźmy teraz do większych interek. 1. "Outgrowing"by Potion (6) 96 pkt 2. "React" by Absurd (8) 82 pkt 3. "Shema" by Nah-Kolor (9) 68 pkt 4. "HiddenM." by PhT (3) 44 pkt 5. "Ast" by Amnesty (1) 40 pkt 6. "Buack!" by Iris (7) 36 pkt 7. "Dewil" by Moons (4) 27 pkt 8. "Mystery" by PhT (5) 20 pkt 9. "Engine" by Whelpz (2) 18 pkt 10."Old10mhz" by Tresor (10) 0 pkt Tu także pierwsze miejsce jest dla mnie zaskoczeniem. Owszem, intro chłopaków z Substacji jest naprawdę fajne, ale było więcej produkcji, które zasługują na wyższą lokatę. W każdym bądź razie w "outgroving" możęmy zobaczyć przekrój znanych od dłuższego czasu efektów podanych w true colorze - scenki, environmenty, kolorowy bump i jako takie zgranie z muzyką. Bardzo ładnie prezentuje się to od strony graficznej - kolorystyka stoi na wysokim poziomie. Gorzej jest z muzyką Skipa - to najsłabszy punkt tej produkcji. Może w oryginalnej wersji ośmiobitowej brzmiałoby to lepiej. Drugie miejsce to kolejni młodzi gniewni, czyli Absurd. Intro zrobione przez Popcorna prezentuje się ciekawie - byłem zaskoczony, że tak mocno się wyrobił. A możę czekał długo, by dogonić czołówkę i wreszcie pokazać się z mocnej strony? Samo intro jest ciekawe przez pierwszą minutę - potem te flarki i planety zaczynają się już nudzić. Nie brak też nieśmiertelnego tunelu, który tutaj jakby nie pasował do całości. Trzecia lokata dla Metaldesignera. To intro miało iść na Assembly`98 i jestem pewnien, że tam by wyczesało stawkę. Na szczęście u nas już na mało kim robią wrażenia fałsze Mufflera skryte za napierdalającym basem. Muzyka w tym intrze jest żenadą i od tej pory będę nazywał Mufflera właśnie Dj.Żenada. Jeśli zaś chodzi o efekty i design to stoją one na bardzo wysokim poziomie - pod tym względem to intro powinno wygrać bez żadnych "ale" - blury, volumetric light, antyaliasingi, bilinerane obiekty i inne cuda na kikju. Wszystko podparte klimatem śmierci ostatnich ideałów. Mocna rzecz z niepotrzebnym picem Dannego - on jest już tak wyeksploatowany w pecetowych produkcjach, że aż go szkoda. Ogólnie widać przepaść, jaka dzieli polską i włoską sekcję grupy. Kolejna pozycja dla Phase Truce za interko inspirowane ostatnimi produkcjami Haujobbu - muzyka i klimat jak żywo przypominają kwasy made by Speedo. W intrze wreszcie widać, że coś się ruszyło - scenki, sztuczne lustra, flary i ogólnie chyba najbardziej udana produkcja tej grupy w ogóle. Uśmiech politowania wzbudza tylko straszne c2p - "granulat" panujący w intrze zniechęca do częstego jego oglądania. Miejsce piąte dla Amnesty - mojego cichego faworyta. To intro powinno być drugie, zaraz za Nah-Kolor. Z koderskiego punktu widzenia jest po psotu wyśmienite - scenki oświetlane piorunami, matematyczne tekstury, które wreszcie nie rażą w oczy i mocny "deep" klimat. Może jedynie za monotonna jest Muzyka Madmana, który wrócił na scenę po przerwie na maturę. Pozostała piątka inter to już nic godnego uwagi. Kolejne intro Phase Truce zrobione na tym samym enginie - zmieniono tylko scenki i podpięto klimat podboju Ameryki przez Kolumba. Szkoda, że intro kończy się, nim klimat zdąży się rozwinąć. To dobry materiał na demo - w intrze się zmarnował, stąd tak niska pozycja. Dalej są kolejne, nic nowego nie wnoszące intra Moons, Iris oraz Whelpz. Na koniec niedoceniona perełka, czyli intro Tresora. Pomyślcie - gdyby do tego designu podpiać dobre efekty w assemblerze, to byłby naprawdę murowany hit. Revi i Trzeźwy pokazali się z dobrej strony. Szkoda, że amosowość była bardziej widoczna od industrialnego klimatu całości. I teraz atrakcja wieczoru, czyli cztery dema: 1. "Automatikk for the people" by Mawi (3) 147 pkt. 2. "Riot" by Appendix (2) 133 pkt. 3. "Absolon PPC" by Venus art & Mawi (1) 128 pkt. 4. "Dimensions" by Role (4) 0 pkt. Recenzje zacznę od końca, choć będzie mi nieco trudno =) Ostatnia lokata dla nowej, wrocławskiej formacji Role za demko pokazane wcześniej na belgijskim party Wired`98. Tam z powodu braku jakiejkolwiek konkurencji wygrali compo, w Turawie zaś pokazali je poza konkursem. Samo demo jest co najmniej chujowe - nudne, długie, ciągnące się jak flaki z olejem i niczym nie wzbudzające chęci oddania na nie głosu. Gdyby nawet poszło w konkursie, to i tak nie przedarło by się wyżej. Trzecia lokata dla kolejnego polskiego dema wymagającego na wjazd PowerPC, czyli dla "Absolon". Do tej pory nie wiem, dlaczego to demo nie wygrało - ma wszystko to, co powoduje, że o demie mówi się długo - design, zgranie z muzyką, modne ostatnio, zajebiste 3d scenki, których nie ruszy żaden normalny koder na m68k śmigające z prędkością 15-25 klatek na sekundę, trzy odjebane w kosmos moduły podnoszące klimat zrobione przez Vagona, Reviska oraz Protasa (pierwsze dobre demo z modułem Protasa =). Może ludzie przerazili się wymagań? A szkoda. Demo podoba się bardzo ludziom z zachodu, czego dowodem jest sporo pochlebnych opinii na jego temat na ircu, po e-mailu oraz chociażby w nowym "Genration". Odnotowano ten fakt doniośle =) Jeśli będziesz miał okazję obejrzenia go u kolegi z wypasioną Amigą, to wkręć się w to mocno. Całość prac trwała ponad siedem miesięcy i choćby dlatego jest mi żal Bj.Seba, który końcył je na party z czterdziestostopniową gorączką i dostał w nagrodę... nic. Dół maksymalny, jeszcze większy, niż na Intelu, gdzie także przegrał niesłusznie, ale o tym już wspominałem. Pozycja druga dla "Riot" Appendixu - chyba ostatniego dobrego dema tej grupy, bo Informer i Superfml podziękowali Madbartowi za współpracę. Szkoda, bo demo jest bardzo fajne - superefektowne tunele zrobioe przez Scouta - gość pod względem tuneli nie ma sobie równych, 18-bitowy bump Informera oraz... chujnia. Kradzione z pecetowego hitu tekstury (rzuć okiem na "Cotrast" Oxygenu u kolegi kloniarza!), pomysły na scenki oraz straszliwie chujowe ich wykonanie. Poza tym mało jest zgrania z bardzo fajnym modułem Superfemela - wreszcie wypracował on swój własny, psychodeliczny styl i jest coraz lepszy. Informer zaś puszcza efekty sobie, a muzykę sobie - jedynie na początku jest coś w stylu zgrania - potem wszystko leci samopas. Bardzo ładna jest też strona graficzna, zrobiona przez Maga666 oraz Slasha - to się może podobać. Podsumowując - to demo ma dwie twarze - jedna to zajebista grafika, muzyka i efekty Scouta plus engine Informera. |Druga to chujowe scenki i tekstury, za którymi stoi Madbart. A przecież można było poprosić o nie kogoś, kto się zna na rzeczy... I wreszcie zwycięska produkcja, czyli kolejny kwas Mawi - "Automatikk for the people". Dzieje tego dema są długie - projekt chodził już po Polsce od dłuższego czasu i miało go zakodować trzech koderów, aż wreszcie Psion sie zabrał za robotę z ochotą. Oprócz jego efektów swoje trzy grosze dołożyli też Informer (18-bitowy bump), Def (zawracany tunel z animowaną teksturą na nim) oraz profesor Aln (plasmy, teksturowania, teorie zrobienia efketów). Samo demo zostało złożone przez cztery dni z przerwami na party w domu Defa - zaczęliśmy zaraz po Intelu, a skończylismy na pół godziny przed demo compo. Rodziło się to w bólach co widać - połowa dema jest dopracowana, a druga już mniej - wszystko za to zgrywa się zajebiście z muzyką Superfemela i Reviska (Superfml napisał chipkę, a Revisq zrobił z tego ostry remix). Moim zdaniem jest to jedno z najlepiej wydizajnowanych demek zrobionych w Polsce - składa się na to wszystko - od grafiki robionej przez cztery osoby, aż po poezję Reviska - fragmeny jego wierszy, które możesz poczytać w tym numerze "Excessa". Jako autor cieszę się, żę udało nam się to zrealizować w całości - tak to miało wyglądać od początku do końca i sam czekam jeszcze na recenzje ludzi. Sorry, że demo wymaga 16mb fastu - postaramy sie wypiścić wersję 2.0, która będzie miała mniej błędów i ruszy na mniej wypasionym sprzęcie. Kto wie, może to, że sporo osób sobie go w domu nie zobaczy wpłynie na popularność =) Owoc zakazny dostępny tylko u kolegi (jak kiedyś "Noxzema" Miklesza, hihi). Podsumowując szkoda "Absolona" - to powinno wygrać. Szkoda też wielkich nieobecnych, czyli demka Phase Truce, "Utopii" Floppy (nie było tylko dlatego, że Def miał awarię telefonu - byłby kolejny hit!) oraz demka składanego przez Alna -to akurat będzie w Szczecinie i na pewno podzieli scenę ze względu na swą eksperymentalność =) Poziom dem był bardzo wyrównany, o czym świadczą punkty. Dosłownie kilka votek zadecydować mogło o zupełnie innej kolejności. Mimo wszystko za pośrednictwem tego arta chciałbym odziękować serdecznie Bj.Sebowi i Noe`mu za pomoc w realizacji tego dużego projektu. Jesteście zajebiści! I co teraz? Na pewno jak na razie było to party o najwyższym poziomie produkcji w Polsce. Zwykłym szarym zjadaczom chleba pozostaje czekać jedynie na nadchodzące atrakcje na Satellite, w tym zapowiadane od pół roku "Demon box" - domniemany hit Mysticu. Papa i nie ustawajcie w robieniu czegoś dobrego! prorok Azzaro.Mawi Excess staff wrzesień 1998